Powered By Blogger

Monday, May 30, 2011

Cerita AMAN sejak azali!

dilahirkan pada 22 Januari 1991....celik2....masa umur 5 tahun sedar2 dh hidup di Indera Mahkota 2,Kuantan Pahang.Masa tu Abah mengajar di Felda Bukit Sagu,Mak mengajar di SMK Panglima Perang...Lepas tu kluarga berpindah ke lepar utara.Abah mengajar di Lepar Utara 1.Mak mengajar di SMK Lepar Utara.duduk kuarters guru...wktu tu bnyk crita2 hantu felda...Waktu dkt Lepar ni,Abah slalu hantar pegi skolah tadika,tpi tiap2 hari aku lari,abah tak tahu sbbnya..waktu tu aku rasa rendah diri,sebab org lain semua pakai baju kotak2 merah,tpi aku takde.Dah tiap2 hari lari,abah tumpang msuk darjah satu terus.aku takde buku teks,org lain smua ada,cikgu selalu piat telinga aku sebab aku tanya mcmne nk buat,aku btul2 tak reti,fade up! aku menangis bwah pokok,abah pun bawak aku balik,wlaupun abah marah.sbb abah tak penah tahu ape yg aku alami,mak pun upah pengasuh datang rumah tiap2 hri,waktu rehat pkul 10,mak balik hantar makanan,ksian akak tu,tiap2 hri aku buli dia.mne la akak skunk ya! dah beranak pinak agaknya..Kemudian,berpindah pula ke Kuala Rompin,Pahang.Mak mengajar di SMK Tanjung Gemok.Abah di SK Tanjung Gemok.Aku pun msuk drjah 1 di SKTG sbb umur aku dh genap 7 tahun,time nyanyi lgu skolah,aku smangat skali,abg aku darjah 6,UPSR die dpt 5A..dah2....cite psl aku je....kalu nk cite pengalaman,bnyk sgt..aku cite skolah je la,skola rendah aku penah skolah di SK Tg Gemok,SK Pontian,SK Pianggu,SK Mukut,Tioman,SK Keratong Dua & akhirnya kembali ke SK Tg Gemok pd Julai masa darjah 6.sbb tu la UPSR dikelaskan sebagai calon menumpang,duduk kat kelas atas,kedua hujung giliran,waktu dduk felda result aku teruk,berlambak gagal sebab aku tak minat langsung nk blaja disebabkan cikgu2 yg memang taknak ajar aku..alhamdulillah,Allah masih bgi aku pluang,walaupun berpindah pd bulan 7(2 bulan sebelum UPSR) atas usaha aku mogok atas katil taknak pegi skolah,sbb tu ayah aku pindahkan aku skolah, bulan sebelum UPSR,Allah bagi aku kekuatan untuk usaha gigih,result UPSR pun keluar.alhamdulillah.dpt la aku 4A.Cerita pasal skola menengah pulak,aku penah skola di SMK Tg Gemok,SMK Pontian Jaya,SMK Seri Rompin & SMK Teknik Jengka...skolah banyak,tpi tak ramai jugak org yg aku knal & org knal aku.kputusan PMR aku rahsiakan,sebab tak berapa memberangsangkan la.waktu dkt Teknik Jengka,result aku teruk,7G dripada 10 sbjek.sbb aku sronok sgt,mls nk belaja,waktu prep sembang dgn tggu masa nk bli nsi lemak je,kbnyakan hdup aku dkt asrama wktu skola mnengah.cikgu pandang lekeh je kat aku,ckp aku kuat main,hmmm...mmg pown.....selesai exam SPM,aku rasa nk baring atas padang tengok langit,lapangnya dada aku....result SPM pun kluar...tpi bukan mcm aku harapkan,tpi sbjek yg aku tak harap dapat pulak...rezeki Allah... yg pling pnting add math aku D....ni la balasan suka ngumpat cikgu add math.....cobaan...tpi brsyukur utk sbjek sejarah,waktu kertas tu,aku alami tekanan yg amat sgt,smpai ikhtiar terakhir aku,sbb masa dh suntuk,aku tak smpat baca,aku bulat smua jwpn objektif dgn baca soalan & jawapan sbjektif....lps tu aku rakam fakta2 sejarah dlm kaset,aku denga ulang2....alhamdulillah dpt jugak A...mungkin korang jugak buleh buat pkare yg same last mnt....hmm.......takpe2...lpas tu tggu tawaran...org lain dh dpt tpi aku blum ditawarkan mne2....meremang bulu roma,nk melalak sekuat2nya pn ada...tp...saba,akhirnya aku dpt Diploma Teknologi Pembuatan Universiti Zainal Abidin dgn Program Matrikulasi Dua Tahun dkt kolej Matrikulasi Pahang,tp aku plik,knp dua tahun.....?? rupa2nya spe2 yg kputusan add math nya C kebawah mmg kena msuk Dua tahun.....tpi ada hikmahnya,rupanya program ni polish balik basic2 aku yg lemah waktu spm.......tgk...setiap ssuatu tu msti ada hikmahnya kan....lps matrik aku cari keje,Petronas je yg sudi segera nk trima aku.....jadi laa aku seorang cashier.....hmmm....nanti smbung lgi ya!

No comments:

Post a Comment