Powered By Blogger

Sunday, January 20, 2013

Debat


Bersukan sudah...........berpantun sudah.........berpidato sudah.............menyanyi sudah............menari pun sudah............Kini masa mencebur BIDANG BARU.........

Ditakdirkan.........setelah mendaftar di UTHM........Kolej Kediaman aku mencari pendebat........dalam tempoh terdekat ......perlawanan persahabatan pun diadakan........aku tampil menunjukkan minat....semua yang hadir pun berbekalkan minat...bukan pengalaman........secara kebetulan.....ramai antara kami yang minat tidak dapat tampil beraksi dalam perlawanan persahabatan......& aku pula kebetulan pulang ke kolej malam sebelum pertandingan.....& perlu beraksi ...... kami kalah & itu pengalaman berharga....

GAGAP,TAK ADA IDEA,BIDASAN.....TERUK......Ohhh.....SANGAT TERUK!!......sehingga jelas wajah kekecewaan di raut wajah para penyokong.............Down......rasa......

Debat KAP,mengulangi nasib sama.....

Semakin lama......semakin down.......& aku membuat keputusan untuk berhenti berdebat........kolej ....& juga induk............

selesai semester 1........sambungan minat bermula..Sekretariat Debat Menawarkan untuk sesiapa yang berminat ke Debat Diraja 2012..... boleh balik ke UTHM kerana subuh esok kita akan bertolak......yg mana pd waktu itu aku di Kampung.........Dengan fikiran yang bosan di rumah......aku pun meminta izin Abah untuk pergi ......Abah siap suruh tunjuk bukti lagi.....& aku tunjukkan post di fb oleh Sekretariat.....Abah memberi kunci kereta.......& wang belanja.....malam itu juga aku pulang ke Batu Pahat....

Tak Sangka......Inilah permulaan perjalanan debat.........di USM.....aku diguide oleh senior yang sgt baik......berbangsa Cina....tetapi luhur,kelakar & menyenangkan perwatakannya.......dia memberi tunjuk ajar bersama senior yang lain.......mula rasa debat itu menyeronokkan..........aku tidak sabar untuk menggali rahsia pendebatan..........meskipun belum layak digelar pendebat......aku mesti cuba bidang baru ini......

Tak kenal maka tak cinta...........Bila dah cinta.....Abah pula yang tak bagi.....katanya debat ni bahaya......nanti orang salah faham tentang kita....cukuplah

Aku belum puas.....& aku mahu membuktikan sesuatu..........& slow talk dgn Abah........Abah masih 50-50...... kadang beri kadang tidak.....beri bila ada sebab kukuh.......menegur bila menjejaskan......
Aku mahu improve.........In shaa Allah......jika bukan sekarang.....suatu hari nanti~

No comments:

Post a Comment